Sunday, November 20, 2011

MAJLIS JASAMU ABADI : TUAN PENGARAH PELAJARAN TERENGGANU

Warga pendidik Terengganu telah kehilangan seorang tokoh pendidikan yang telah berjaya membawa kelestarian keterbilangan pendidikan Terengganu pada hari ini(20.11.2011). Pengarah Pelajaran Terengganu yang ke 42, En Razali bin Daud telah menjalankan tugas sebagai pengarah selama 1 tahun 20 hari iaitu bermula 1 November 2010 dan bersara daripada jawatannya pada 20.11.2011. Tarikh sebenar  persaraann beliau adalah 28.11.2011. Sepanjang tempoh setahun beliau memegang jawatan pengarah, banyak inovasi dan kejayaan yang telah dibawa kepada pendidikan Terengganu, antaranya adalah beliau memperkenalkan bacaan al-qur'an sebelum masuk kelas, mengembalikan kecemerlangan sekolah premier, memasyarakatkan pendidikan Terengganu, memantapkan pelan strategik 3 tahun JPNT dan sebagainya.

Kegemilangan pendidikan Terengganu terus dikekalkan pada tahun 2011 dalam semua aspek, antaranya ia terbukti dengan keputusan UPSR 2011, Terengganu terus unggul buat tahun ke-11 dengan peratus semua A, 15.6% dan GPS 2.14.

Encik Razali bin Daud yang saya kenali, sejak beliau berkhidmat sebagai Pengetua SBPI Batu Rakit sekitar tahun 2005-2006 adalah seorang yang lembut tetapi tegas, mmempunyai ketajaman fikiran dan penganalisis yang  tepat, bersifat  merendah diri dan seorang yang sangat mudah didekati.

Dari segi rekod perkhidmatan beliau,  beliau berkhidmat sebagai pegawai perkhidmatan pendidikan selama 34 tahun, 7 bulan dan 14 hari. Bertugas di 8 buah sekolah, pernah menjadi pengetua di 6 buah sekolah. Menjadi Pegawai Pelajaran Daerah di 2 buah daerah, menjadi Ketua Sektor dan juga Timbalan Pengarah pelajaran negeri Terengganu.

Antara kata-kata nasihat terakhir beliau kepada pengetua-pengetua semasa jamuan perpisahan bersama MPSM pada 15.10.2011 di Hotel Permai Inn, Kuala Terengganu ialah:
1. Guru-guru dan pengetua perlu tahu prioriti tugas.
2. Pekerjaan sebagi pendidik adalah kerja mulia. Teruskan usaha, komitmen dan jangan berputus asa sehingga Allah memberi kejayaan kepada kita.
3. Bila mendapat pangkat, jangan sekali-kali sombong. Pangkat adalah amanah. Ingat tempat asal kita di mana
4. Kita kena bantu, jangan jatuhkan orang lain untuk kita naik
5. Berikan kemaafan kepada orang.
6. Jangan wujudkan kroni.

Selamat bersara, Tuan Pengarah. Syabas dan Tahniah atas kecemerlangan karier tuan. Jasa dan pengorbanan tuan  sebagai seorang guru dan pegawai pelajaran akan terus kekal tersemat bersama-sama dengan sejarah kecemerlangan yang tuan tinggalkan. Semoga misi dan visi beliau akan diteruskan oleh  pengarah yang bakal yang menggantikan beliau nanti.

No comments:

Post a Comment