Sunday, May 8, 2011

HARAPAN TUAN PENGARAH

Pada 8 Mei 2011, saya berkesempatan menghadiri Majlis Pengarah Bersama Pengetua-pengetua SM Terengganu yang diadakan di Dewan Planeterium, Pusat Dagangan Terengganu. Dalam majlis tersebut, tuan Pengarah Pelajaran Terengganu, En. Razali bin Daud telah melontarkan idea-idea dan wawasan beliau bagi mempastikan kelestarian keterbilangan pendidikan Terengganu terus dikekalkan.Antaranya ialah


1. Pihak pengurusan menggunakan Quality Thinking Time bagi mencaristrategi dan kaedah untuk memajukan sekolah.20% peruntukan masa pengurus sekolah digunakan untuk tujuan tersebut.


2. Analisis pencapaian UPSR/ PMR dan SPM Terengganu
UPSR - Terbaik dari segi peratus semua A PMR, tetapi Terengganu masih ketinggalan dari segi pencapaian Gred Purata Sekolah. Program-program kecemerlangan harus juga melibatkan murid tahun 4 dan tahun 5 bagi mempastikan penerusan kecemerlangan UPSR negeri.

PMR - Terengganu mencatatkan keputusan terbagi gred Purata PMR 2010 iaitu 2.58. Gred purata meningkat, tetapi pencapaian semua A masih tidak ketara.

SPM - Banyak peningkatan berlaku, Gred purata daripada 5.17 tahun 2009 meningkat kepada 5.03 bagi SPM 2010, Semua A daripada 283 orang kepada 405 orang pelajar dan bilangan semua A+ meningkat daripada 5 kepada 17 orang.


3. Pengetua harus mengambil peranan dengan menganalisis :

(i) Jurang Tindakan (Action Gap) - adakah perancangan 2010 sama dengan apa yang telah ddilaksanakan?
(ii) Jurang Keberhasilan (Result Gap) - adakah yang kita perolehi dalam tahun 2010 sama dengan apa yang kita targetkan?

Untuk itu, sebarang jurang yang diperolehi perlu difikirkan semula strateginya bagi penambahbaikan

Kita perlu membuat penilaian dan perbaiki :
i. Diri kita - attitude / sikap
ii. Cara kita bekerja
iii. Sistem kita bekerja


4. Pengurus / pengetua perlu melakukan kerja dengan kreatif dan inovatif:

(i) Membangunkan kebolehan / keupayaan berfikir secara analitikal dan kritikal
- buat analisis terperinci sebelum sesuatu program. Perlu dapatkan data dan anggaran keputusan.

(ii) Pemikiran Konsulting
- Bersedia menerima pandangan guru-guru dan staf dengan positif.

(iii) Pemikiran kreatif
- Melihat pendekatan-pendekatan baru dalam menyelesaikan isu-isu di sekolah
- Membangunkan pengetahuan dan perkembangan diri dan guru-guru di sekolah
- Banyakkan membaca

5. Tiga fokus utama bagi mencapai kecemerlangan:
(i) Kecemerlangan kepimpinan

4C great leadership
a. Condition - persekitaran yang boleh menarik orang lain untuk terlibat sama.
b. Coach - menggalakkan orang lain untuk mencapai potensi diri sebenar
c. Communication - buka seluas-luasnya ruang untuk berhubung dengan orang lain/ staf
d. Comformity - jelas visi dan nilai organisasi.

Pemimpin perlu peka terhadap keperluan dan kemahuan masyarakat-menjadi role model kepada sekolah kita.

5 amalan terbaik pemimpin yang berjaya:
1. Boleh menjadi suri teladan kepada pegawai bawahannya
2. Mempunyai visi yang dikongsi bersama
3. Sentiasa mencabar proses
4. Boleh memberi dorongan dan semangat bekerja kepada orang bawahan
5. Boleh memenangi hati orang bawahan.
Kecemerlangan Pengurusan : 20% daripada pemimpin & 80 % daripada orang yang dipimpin

Kecemerlangan Pengurusan :
1. Pengurusan Kewangan :

- Kesilapan dan didapati dalam pengurusan kewangan :
a. Perbelanjaan tidak berhemah & tidak mengikut peruntukan yang ada (AP58)
b. Melaksanakan program tanpa / tidak cukup peruntukan (AP59)
c. Elakkan pembelian barang yang tidak diperlukan
d. Jangan tandatangan SAP tanpa menyemak barang dengan sempurna.
SAP hanya pengetua yang tandatangan.

Pengetahuan :
- Proses pembelajaran berterusan
- Pengurusan sentiasa berubah dari semasa ke semasa
- Jangan jadi "Professional Trap"
- Memahami dan menghayati dasar-dasar baru KPM

Latihan :
- Orientasi budaya kerja ke arah berprestasi tinggi.
- Perlu menghadiri kursus
- Perlu laksanakan kursus kepada staf
- Usaha untuk melakukan yang lebih baik
* Kerja - melakukan sesuatu mengikut arahan
* usaha - melakukan sesuatu mengatasi arahan













No comments:

Post a Comment